Sagsbehandler

Nedenfor kan du som sagsbehandler, blive klog på, hvordan vi skaber en rød tråd i arbejdet i hele organisationen.

Mtfn Modellen

Bestilling

  • Bestillingen udformes af sagsbehandler når borgeren bliver visiteret til et tilbud
  • Målene skal ALTID omhandle borgerens udvikling og ikke være rettet mod personalets rolle i arbejdet
  • Efterfølgende laves der en ny bestilling efter hvert opfølgningsmøde med sagsbehandler
  • Borgeren eller værgen inddrages i gennemgangen af nye mål
  • Det er vigtigt, at ydelsen der skal leveres stemmer overens med taksten

 

Delmål

  • Der oprettes de relevante delmål for hvert indsatsmål i bestillingen, i samarbejde med borgeren.
  • Borgeren inddrages i arbejdsprocessen, i den grad funktionsniveauet tillader det
  • Der dokumenteres direkte under hvert delmål, når der er hændt noget som er relevant for delmålet.
  • Delmål kan løbe i en afgrænset periode eller i hele perioden mellem opfølgningsmøder.

 

Dagsprogram

  • Dagsprogrammet udarbejdes for at borgerens behov kan tilgodeses på bedst mulig vis
  • Personalets oversigt over hvad der er planlagt i løbet af dagen
  • Opdateres løbende i forhold til borgerens udvikling
  • Skemalægger personalets tid til sparring, dokumentation og andet arbejde
  • Tydeliggør hvilke opgaver der skal løses og viser derfor også hvornår personalet har opfyldt dagens opgaver
  • Sikrer at aftaler overholdes, hvilket er grundlaget for relationen med borgeren og skaber tryghed, genkendelighed og forudsigelighed
  • Indeholder henvisninger til de relevante metodebeskrivelser

 

Metodebeskrivelser

  • Metoden beskriver alle de kontaktflader personalet har med en borger
  • Sikrer at den enkelte borger mødes så ens som muligt, af alle personaler
  • Giver personalet tryghed i opgaveløsningen
  • Fastholder og udvikler fagligheden
  • Opdateres løbende, så de passer til borgerens behov
  • De nummereres og der henvises til metoden i dagsprogrammet
  • De hænger tilgængeligt for personalet

 

Registreringer

  • Registreringer bruges til at undersøge udvikling, afdække behov og evaluere effekter af indsatser
  • Skema til indberetning og forebyggelse af voldsom adfærd
  • Magtanvendelse
  • Utilsigtede hændelser
  • Risikobeskrivelser og risikovurdering laves i de relevante observationer

Observationer

  • Der dokumenteres når der er information der har betydning for arbejdet med borgeren.
  • Der dokumenteres i delmål om aktiviteten er gennemført eller ej og hvis ikke der er relevante delmål, så under FFB observationer eller i øvrige observationer.

 

Evaluering

  • Der evalueres på hvert delmål, så indsatsen kan justeres om nødvendigt. Der evalueres i den relevante observation.
  • Det er forskelligt hvor ofte der evalueres, alt efter hvilken ydelse borgeren modtager.
  • Evaluering kan bruges på de møder hvor der ikke deltager sagsbehandler.

 

Opfølgningsmøde

  • Der skal afholdes opfølgningsmøde med sagsbehandler, som bestemmer intervallet.
  • Der udarbejdes en evaluering af hvert delmål.
  • Evalueringerne danner grundlag for den status der laves på bestillingen med mål.
  • Der udarbejdes en funktionsbeskrivelse, som beskriver borgeren på en række vigtige punkter
  • Sagsbehandlere fra Herning Kommune: Der sendes besked til sagsbehandleren inden opfølgningsmødet, når materialet er klart på CURA.
  • Sagsbehandlere fra anden kommune: Der sendes mail med materialet til sagsbehandleren inden opfølgningsmødet.
  • Sendes til pårørende og evt. samarbejdspartnere efter samtykke fra borgeren

Kontaktinfo

Jette Bundgaard Christensen
Leder
Tlf.: 96284850
Mobil: 24458377
Send e-mail til mosjc@herning.dk

 

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.